De geschiedenis

We gaan terug naar 1985. Er waren erg veel reizigers en NS kon het niet meer aan. Perrons verlengen was geen optie. Want: het is duur en soms is het niet mogelijk. NS besloot een dubbeldekker te bestellen na proeven met Franse dubbeldekkers. Het werd de eerste dubbeldekker van NS en was bedoeld om alleen in de spits te gebruiken. Want de loc moest ook nog andere treinen rijden. Daarom hadden de stuurstandrijtuigen naast een dier ook een pantograaf. Maar die werd amper gebruikt. In 1990 kregen alle studenten en militairen een OV-jaarkaart. Daarom moesten er snel nieuwe dubbeldekkers besteld worden (DD-AR) Deze waren anders: hadden baanruimers een automatische koppeling en geen pantograaf meer. De loc bleef vast gekoppeld aan de trein waardoor 1 kant van de loc super smerig werd. In 1998 kwamen 50 motorwagens in dienst voor DD-AR stammen. De vrijgekomen 1700 locs vervingen de loc uit de serie's 1100 1200 en 1300. Inmiddels wordt DD-AR omgebouwd tot DDZ. De stammen met locs gaan terzijde.

 

DDM 1 stuurstand Olifant in Nijmegen. 25 mei 2013

DD-AR stam 7832 in Wijchen. 25 mei 2013